Saçma sapan bir spin çalışması

Moderatörler: Eğitmen, Yardımcı Eğitmen

Saçma sapan bir spin çalışması

Mesajgönderen FaLpY tarih Cmt Ağu 01, 2009 3:25 pm

Ölüdenize tatil amaçlı da gitmişken kanadımın bütün siv ini de tamamlama niyetim vardı.Daha önce kulüp kanatlarıyla stoll hariç bütün siv i yapmıştım.Spin inimi ise G Oasis L ile çok hafif bir şekilde tamamlamıştım.(Tam spine sokamamıştım sadece girişi olmuştu. )

Sonuç olarak kanadın spin ve stoll hariç bütün siv lerine baktım ve hiçbir sorun yaşamadım.Sıra artık spin ve bir sorun yaşamassam aynı sortide veya bi sonraki sorti stoll çalışmaya geldi.1900 pistinden kaltım ve deniz üstüne geldiğimde spin çalışmaya konsantre olmuştum ve aşırı gazlıydım.Frenleri göğüs seviyesine kadar çekip bi süre bekledim ve birini sıfırlayıp diğerini stoll noktasına indirdim.Fakat p44 sadece keskin bir dalışa geçti.Ve bu dalış neticesinde bende NEDENSE o seviye de frenleri tutmayıp omuz alıp düz uçuşa devam ettim.Aynı denemeleri 2 kez daha tekrarladım ve kanat dalışa geçiyordu ve ben beklemeden fren pozisyonunu omuza getiriyordum.O an nedenini hala bilmiyorum o pozisyonda beklemedim.Beklesem yumuşak bir spin olacaktı bunu biliyorum.

Ve büyük hata ...
Dedim hemen spine grimiyor bu kanat ben en iyisi şu frenleri belime kadar çekeyim.Oradan birini bırakayım.(bu spin çalışması değil arkadaşlar kesinlikle saçma sapan birşey bu neden yaptım bilmiyorum hala )

Frenler stol noktasının biraz üstünde bekledim ve birini direk bıraktım ( sağ freni).O an kanat direk saldırdı ve anında tvist oldum.En az 3 tur 4 te olabilir.Olaylar o kadar hızlı geliştikti ki inanamadım...bi tarafamın kravatlı ,3-4 tur tvist ve spirale oturmuş bir p 44...Kanat bir altımdan bir üstümden bir yanımdan geçiyor.Fren kontrolü tamamen iptal olmuştu bir ara.Olayın içindeyken aslında çok hızlı bir şekilde neler olduğunu yorumlayamıyorsunuz.En iyi hatırladığım şey çok hızlı irtifa kaybettiğim yedek için daha vaktim olduğu ve bişeyler yapmam gerektiği...Ama kendim bile hayret ettim çok soğukkanlıydım.

Önce frenleri tamamen bıraktım tvisti kolonları tutarak açmaya çalıştım ve kanat sanırım o sıra biraz yavaşladı ki fren ipinin biri kontrol sağlayabilecek duruma geldi.O fren ipine öyle bir asıldım ki kanat durdu ve tepeme geldi.Herşey bitmişti...Kanat tepemde öne saldırdı ve ben tek tur tvistli bir şekilde fren aldım tamamen durduramadım önümde kapandı.Sonra tvistimi tamamen düzelttim.ve düz uçuşa geçtim.Kravatın ne ara açıldığını bilmiyorum.Herşey bittiğinde 400 metre irtifam falan vardı.

Ne kadar müdehale verdim benmi açtım kendimi açıldı bunları inanın tam yorumlayamayacam.Yaptığım şeyin saçma olduğunu düşünüyorum.Keşke dışardan izleme fırsatım olsaydı.Gören bir kaç kişiyle konuştuğumda bana sudaki bir motorun beni kurtarmak için hareket ettiğini söylediler.Ve çok iyi kurtardın dediler.Refleks sanırım çünkü ben abartı bir müdahale verdiğimi hatırlamıyorum.Sadece yapabildiğimi yaptım belkide o yetti.

Sonuç olarak spinden çok ,stoll çekerken fren ipinin birini elinizden kaçırırsam ne olur? çalışması oldu bu...Ve ben stoll çalışamadım ertesi gün manzara sortisi yapıp dönücektim çünkü.Konsantırasyın çok iyi bişey ama gaz da çok kötü bir şey.Aman dikkat diyorum arkadaşlar...

İçinde olduğum durumu yorumlamaya çalıştım.Sizde yorum yapın diye buraya yazdım.

Bunu burda paylaştım ve diğer arkadaşlarında yaşadıklarını paylaşmasını istedim.Bir çok duyduğum şey var ( suya inmeler , spinden çıkıp inmeler v.s. bunlar burada anlatılmayacaksa forumun bu bölümü ne işe yarıyor ? )
KUP !!!
by m.s.a.
Kullanıcı avatarı
FaLpY
Mezun Üye
 
Mesajlar: 314
Kayıt: Çrş Kas 30, 2005 5:35 pm
Konum: MESUT ALP POYRAZ
Ad-Soyad: MESUT ALP POYRAZ

Re: Saçma sapan bir spin çalışması

Mesajgönderen adnanmeycir tarih Çrş Ağu 05, 2009 12:38 pm

alp kardeşim bir kaza yaşamadan kanadı açıp inmen seni rahatlatmıştır sanırım.
ben spin anılarımı yeniden buraya yazıp kalabalık yapmayacağım çünkü yaptığım tüm sıv leri yazmıştım yinelemenin gereği olmadığı kanaatindeyim.
ancak senin çalışmana gelince bizim bildiğimiz gördüğümüz ve daha tecrübeli arkadaşlardan edindiğimiz bilgilere göre frenin birini stall seviyesine diğerini sıfır dedğimiz noktaya getirince kanat öne saldırınca (geçmeden) bırakmaktı. sen biraz fazla uzun tutmuşsun farklı şeyler olmuş. ancak daha önce benimde böyle bir konuda yazdığım ve barış tura nın noktayı koyduğu yazıyı hatırlatırım. yani tvist olma konusunda mesele freni uzun tutmak konusu. burada ağırlık kaydırmış olabilirsin yada başka herhangi birşey.
ama benim seni tebrik etmek istediğim tvist olunca tvisti açmak ve frenleri kullanabilecek seviyeye getirmen ve burada yazdığın gibi soğuk kanlılığını koruyabilmen oldu. bu çalışmanda yine benzer sorular akla geliyor çünkü frenlerin kullanılamaması ve öncelik olarak ne yapılması ve neden tvist olunduğu. bunlara daha önceki yazılardan ve tartışmalardan cevaplar bulunmuştu. ama yinede senin ne yaşadığını görmediğim için sadece bunları yazıp böyle cevap verebiliyorum. tekrardan tebrikler kazasız mutlu uçuşlar...
Kullanıcı avatarı
adnanmeycir
Eğitmen
 
Mesajlar: 285
Kayıt: Çrş Ara 14, 2005 4:41 pm
Ad-Soyad: ADNAN MUHACIR

Re: Saçma sapan bir spin çalışması

Mesajgönderen olcay tarih Çrş Ağu 05, 2009 10:20 pm

adnan'a teşekkür ü bir borç biliyoruz...
ni la!!!
Kullanıcı avatarı
olcay
Mezun Üye
 
Mesajlar: 556
Kayıt: Cum Kas 11, 2005 2:03 pm
Konum: Olcay ÜNAL

Re: Saçma sapan bir spin çalışması

Mesajgönderen Barış Tura tarih Prş Oca 07, 2010 12:25 pm

Selam Mesut. Yazdığın kadarıyla olayın gelişimini bende okudum. Bende biraz açıklık getirmeye çalışayım.

İlk başta şunu söylemek istiyorum ki ne kadar uçuş saati olursa olsun özellikle Stall ve Spin ilk kez yapılıyorsa arkadaşlar kesinlikle bir eğitmen kontrolünde yapılması gerekmekte. Yukarıda yaşananlarda zaten büyük oranda bu faktörün bir katkısı var ayrı bir noktada özellikle bu hareketlerde olaya hakim bir şekilde birinden sağlam bir teorik almakta fayda var, ve bu teoriğe uygun olarak ilk çalışmaları yapmak daha güvenli olur.

Neden dersek özellikle spin fazlasıyla kontrolsüz bir harekettir ve SIV teoriğinde de çok fazla bilgi yer almaz, temel yapılacaklardan bahsedilir, çünkü komplike bir durum olduğu için teorik ile direkt verilebilecek bilgiler ilk yapacak birisi için akıl karıştırmaktan ve olay anında dahada karışıklığa sebep olmaktan öteye geçemiyor bu eğitmenlerin deneyimleri ile sabittir bundan dolayı olayı daha çok kanada devretmek en güvenli çözüm gibi gözükmekte.

Bununla birlikte özellikle spin olayın gidişatına göre 1-2 kanatlarda bile havlu attırabilecek bir acil durum olduğu için diğer acil durumlardan biraz ayrılmakta. Yukarıda yazılanlar gibi aslında yedek bile attırabilirdi ki o noktaya yaklaşılmış. Ben açıkcası o ortamda kanada deniz suyunu tattırdığımdan dolayı çok üzülürdüm. :).

Şimdi gelelim olaya. :

** Spin çalışmasının ilk amacı spine girmek değil, spin noktasını öğrenmektir.

İlk başta spin çalışılacaksa bu kesinlikle direkt olarak spine girme çabası ile olmamalı arkadaşlar. İlk önce öğrenilmesi gereken nokta daha doğrusu * eğitmenin kontrolünde çalışılacak nokta , kanadın spin noktasını tanımak ve spine giriş eğilimini HİSSETMEKTİR, ki bunu bilmediğimiz için Mesut ilk başta spine girmeye çalışıyor ama giremiyor. Bundan dolayı da spine girmek için SIV çalışmasında yapılabilecek en riskli yöntemlerden birini deniyor :).

Spin Noktası :
Mesut'un ilk spin girişimlerinde aslında olan olay kanadın daha tam spin noktasına düşmeden geri gelmesidir. Bunu iyice geliştirip spin noktasından kanadı geri getirebilirseniz kanat çok ani ve hızlı şekilde 180 dereceye varan keskin dönüşleri direk üzerinizde yapar ve uçuşa geçer ki buna akrobaside 180 derece Flash Back "hızlı geri dönüş" deniyor. Biz olaya geri dönersek ,

Spin noktası nedir ? Nasıl Hissedilir ?
Arkadaşlar aerodinamik olarak spin aslında kanadın bir tarafının (spine giren taraf) bir anlık full stall'a düşmesi sonrasında ise uçuşu kazanıncaya kadar Deep Stall'da kalmasıdır. Kanadın açık olan tarafı uçuşta kaldığı için (alt ve üst katmanından hava akışı mevcut olması) kanadın üzerindeki kuvvet dengesini bozacak ( ve açık taraf kendi tarafında dönme eğilimine girecektir ama tabi ki kanadın diğer tarafına ve iplerle de size bağlı durumda. = bizim sipin dediğimiz olay.

Spin noktası işte kanadın spine girecek tarafının aslında full stalla düşmeden hemen önceki fren konumudur. Bu konum kanattan kanada değişkendir ve kanadın stall hızı ile alakalıdır.

Peki bu noktayı nasıl hissederiz ?
Yukarıda bahsedildiği gibi spin aslında kanadın bir tarafının full stalla düşmesiydi arkadaşlar dolayısı ile aslında spin noktası anında fren hislerimizde , full stalla girecekken ne oluyorsa o olacaktır.

* SIV çalışmasında freni çektiğimizde ; SPİN NOKTASINA KADAR FREN SERTLEŞECEK, (full stall gibi. Açık taraf uçmak için direniyor)
* Spin noktasına gelmeden önce kanat fren çekilen tarafa doğru ani salınımlara başlayacak. Spin tarafındaki kaldırma kuvveti azaldı, kanadın üzerindeki kaldırma kuvvetinin simetrik dağılımı bozulmaya başladı. (mesut buradan geri dönüyor)

* Ve SPİN NOKTASI. EN ÖNEMLİ HİS : Fren çektiğiniz taraftaki FREN SERTLİĞİ *ANİDEN* KAYBOLDU ve rahatça aşağı doğru bir gidiş var. ** işte burası kanadınızın spin noktasıdır ve buradan sonrası kanadı spine götürür. Dikkat edin buraya kadar dönmeye başlamazsınız kanat Mesut'un yaşadığı gibi ve ya biraz daha sert şekilde spin olacak tarafa bir atak yapmıştır sadece.

* ve SPİN : İşte bu noktadan sonra freni aynı konumda 1-3 saniye arasında tutarsanız ve ya biraz daha aşağı indirirseniz (SIV çalışmasında indirilmez) artık fren çekilen taraf tamamen stall'a düşer ve kanat üzerindeki kuvvet dağılımı tamamen bozulur, açık taraf da kendi kafasına göre takılmaya başlar artık sonrası siz sağ ben selamet :).

Mesut spin noktasına gelmeden ve ya spin noktasına hemen gelince kanadın verdiği ilk atakla beraber spine girdiğini algılamakta, aslında spin noktasında yukarıdaki gibi BELLİ BİR SÜRE KALMASI lazım, freni bıraktığı anda özellikle 1-2 kanatlar hemen öne atlayarak uçuşa geçmektedir. İlk başta söylediğim gibi aslında SIV çalışmasında da eğitmenin ilk yaptıracağı budur. İlk 1-2 sorti bi kaçkere bu spin noktası pilota yaşatılır ve giderek fren tutma süresi uzatılarak sonunda spine sokulur bu süreçte de pilot kanadın bu ataklarına alışır ve uyum gösterir. İlk spine girişte de aşağıda daha az dağılır ve kontrollü olur.

Mesut'un başına gelen acil durum sa spine giriş yönteminden dolayı ben geliyorum demektedir. :). SIV çalışmalarında ilk spin çalışmaları belli bir nebze ileri hız varken gerçekleştirilir bu iyidir çünki kanat spine girdiğinde pilotunda bir hareket enerjisi olduğu için onu takip edecektir ve twist ihtimali düşüktür sonrasında kanat spinden daha rahat toparlanacak , daha az ataklarla uçuşa geçecektir. Mesut kanadı

* neredeyse DEEP STALL noktasından spine soktuğu ve
* spine girdikten sonra bir de spin noktasını oldukça aşan fren kullandığı için

kanat ileri hız yokken çok sert spine girmiş , Mesut olduğu yerde sayarken kanat üzerinde 1 tur atıvermiştir :).
Sonrasında ilk spin olduğu için sanırım biraz harneste dağılma durumu olmuş olabilir ki bu da özellikle diğer acil durumlardan çok daha fazla olayın gidişinde etkilidir spin için. Olabili böle şeyleee. Her kazasız deneyim deneyimdir..

Aslında Spinden çok kanadınızın SPİN NOKTASINA hakim olmak daha avantajlıdır. Çünkü bu noktada yaşadığınız hisleri termik uçarken ve ya türbülanslı ortamlarda (FARKLI FREN KONUMLARINDA) yaşayablirsiniz. Bu hisleri iyi okuyup o noktaya fazla yaklaşmazsanız daha güvenli uçuşlar yaparsınız.

* Önemli olan çok iyi bir hissiyat ve spine hiç girmemektir.

Son olarak diyebiliriz ki yukarıdakiler sonuçta teorikte kalmakta arkadaşlar. En başında dediğimiz gibi özellikle SIV eğitmen kontrolünde yapılacak bir çalışma. Mesela yukarıdaki bilgilere dayanarak direkt spin çalışamayız, çünkü her kanadın karakteristiği , spin noktası ve zamanlaması ufak farklılıklar gösterir, ayrıca spin çalışmalarında spine nasıl gireceğiniz , ve ne kadar kalacağınız ve çıkış şekliniz önemlidir. İlk çalışmalarda spin noktasından sonra ne kadar orada kalacağınızı, ne zaman fren bırakacağınızı, giriş şeklimiz hatalıysa girmeden vazgeçmemiz vb. bir çok unsuru eğitmen size olan müdahalesi ile insiyatifine almaktadır.Yani İlk başlarda oldukça güvenli spinler yaşatılmaya çalışır. Tabi bu süreçte eğitmenin fayda sağlayabilmesi için öncesinde de karşılıklı olarak bir teorik işlenmeli.

Güvenli uçuşlar Herkese.

BARIŞ
Yamaç Paraşüt Okulu
www.yamac.gen.tr
Barış Tura
Onursal Üye
 
Mesajlar: 130
Kayıt: Cmt Kas 19, 2005 11:45 pm
Konum: Denizli
Ad-Soyad: Barış Tura

Re: Saçma sapan bir spin çalışması

Mesajgönderen FaLpY tarih Cum Oca 08, 2010 11:36 pm

Her zamanki gibi süper yazmışsın Barış teşekkürler.Daha sık bu tarz yazılar yazmanı bekliyoruz...
KUP !!!
by m.s.a.
Kullanıcı avatarı
FaLpY
Mezun Üye
 
Mesajlar: 314
Kayıt: Çrş Kas 30, 2005 5:35 pm
Konum: MESUT ALP POYRAZ
Ad-Soyad: MESUT ALP POYRAZ


Dön Acil Durumlar

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir

cron