Yamaçparaşütü için tavsiyeler

Moderatörler: Eğitmen, Yardımcı Eğitmen

Yamaçparaşütü için tavsiyeler

Mesajgönderen maninsky tarih Prş Mar 14, 2013 10:08 am

bazı bölümler tam olarak bizimde yaşadığımız durumları anlatıyo, okuyun bence...

Grup psikolojisi
**Çoğunluğun yaptığı bir şeyi yapmak gerekiyormuş gibi hissedilebilir. Onlar sizden çok daha deneyimli ve tecrübeli olabilirler ve siz aynı şeyi yaparak gereğinden fazla risk almış olabilirsiniz. Bu durum egonuzu kontrol altında tutmanızın gerektiği, tecrübenizi ve alacak olduğunuz riskleri tartmanızı gerektirecektir.
**Bu sporu yapmanızın asıl nedeni egonuz olabilir, ki bu da birçok insanın zamanla bu sporu bırakmasına neden olmuştur. Bir noktaya gelince çok fazla risk aldıklarını fark ederler (belki gösteriş için) ve durumun kendi kontrolları altında olmadığını fark ederler. Bu durumda daha ileri gitmeden durmak en iyisidir.

Ün
**Bir yamaç paraşütü pilotunun alabileceği en büyük ödül nedir? Dünya şampiyonu olsanız veya en yükseğe/uzağa giden kişi bile olsanız, birçok insan yamaç paraşütünün ne olduğunu bile bilmez. Siz öldükten 1-2 yıl sonra çok az sayıda insan sizi hatırlar, yamaç paraşütü sporu ile ilgili olduklarından değil, sizin yakın arkadaşlarınız veya aileniz oldukları için. Belki de performansınızın en büyük getirisi kendinizi bilmek (halen bilmiyorsanız tabi) olacaktır. Clint Eastwood (bir film yıldızı)şöyle demiştir: “Siz, kendi kafanızın içindeki kahramansınız”

**Kendinize bir not: Yamaç paraşütü bana asla düzenli olarak mükemmel uçuş havası vaad etmez. Başka tür tutkular gibi, bu spor bazen beni çok alt üst edecektir. Bir arkadaşım bana çok iyi bir uçuş gününü kaçırdığımı söylediği zaman, o kadar üzülüceğimki: “Artık bu havası tutmaz, bir günü belli olmaz sporu bırakacağım” diye düşünürüm. Anahtar, geride bıraktığımız yıla bakmakta ve kendimize bu sporu bırakırsak kaybedeceğimiz yamaç paraşütü sporunun bana kattıklarını ve önümüzdeki mutlulukları heyecanları xxxxx

**Başka hobilerle de ilgilenin. Yamaç paraşütü sporu sizin işiniz olmadıkça, 1-2 yıl sonra her allahın günü uçmak sizi yavaş yavaş bayar ve sizi acayip arayışlara sokar.

**Cesurluk eğrisi. İlk 5 yıl boyunca bir pilotun cesareti bir çan eğrisi şekline benzer. Pilot spora gerek tecrübesiz olması gerekse de yüksek tedirginlik yüzünden temkinli başlar. Ortalarda, tecrübe düzeyi artar, tedirginlik azalır, ve daha cesur kararlar almaya başlar. Cesurluk genelde ileri seviye pilot konumuna gelindiğinde en üst noktasına gelir. Bu daha çok “orta seviye pilot” sendromu olarak adlandırılır. Sona doğru, kötü durumların herkesin başına gelebileceği gerçeği tecrübe edildiğinde, verilen kararlar yine daha temkinli olmaya başlar.

Kalkış
**Harnese oturma. Birçok kaza, pilotların kalkıştan hemen sonra harnese oturmak için dengesizce debelenmesi sonucu olmuştur. En kötüleri de frenleri elinden bırakmadan harnesin altını tutarak oturmaya çalışırken meydana gelmiştir. Pilot farkına varmadan Stall yapacaktır, veya harnese yerleşmek için tek elini kullandıysa kanopi Spin‘e girecektir. Bir başka kötü fikir ise, önce frenleri bırakıp sonra elleri kullanarak harnese yerleşmeye çalışmaktır. Bir kapanma olduğunda frenleri o kargaşada tekrar bulmak kolay olmayacak ve pilot yamaca çakacaktır. Bir başka çok da kötü olmayan fikir ise, frenleri tek elle tutup diğer elle harnese oturmaya yardım etmektir. Yinede bir kapanma olduğunda düzgün bir müdahele mümkün olamayacaktır. Eğer kalkıştan hemen sonra harnese kendiliğinizden oturamadıysanız, en iyisi yamaçtan bir miktar uzaklaşmayı bekleyin ve bunu deneyin: Ellerinizle kolonları ileriye doğru iterken(frenleri bırakmadan ve normal fren pozisyonunda), geriye yaslanın ve dizlerinizi karnınıza doğru çekin, bu şekilde harnesinize cuk diye oturabilirsiniz. Harnesinizi garajınızda uygun biryere asıp deneyerek bu haraketi pratik yapmanız çok faydalı olacaktır. Ayrıca harnesinizin sırt yaslanma ayarlarının da çok sıkı olmadığını kontrol ediniz

** ATTİTUDE. Kalkış yapmak zorunda değilsiniz. Eğer hava şartları veya yeni bir uçuş bölgesinde uçacağınız için rahat hissetmiyorsanız, bırakın başka bir gün, daha iyi şartlarda, daha iyi yerlerde uçun. Grup sendromunu ve sadece şov yapmak için uçanlara dikkat edin. “Hey, ben bu havada uçarım, kalkıyorum” diyip patlak rüzgarda kalkıp geriye sürüklenen yada olduğu yerde mahsur kalan kişiler çok olmuştur, eminim çok eğlencelidir.

**Rüzgar hızı 3 saniye içinde 10km/s(6mil/s)’den fazla değişiyorsa, hava türbülanslıdır. Kalkış yapmayın.

**Gri bulutlar daha da kararıyor. Termikler ve kaldırıcı bölgeler daha da güçleniyor. Kalkış yapmayın, eğer havadaysanız, inin. Etrafınıza baktığınızda yakın bir mesafede sağanak yağmur görebilirsiniz.

**Ön kolonları çekip kanadı şişirmeden önce keninize şöyle demelisiniz: “Bu bir deneme, ve herşey uygun ve yolunda giderse kalkışı yapacağım” Sakın kendinize şöyle demeyin: “Bundan önce iki kere kalkmayı beceremedim, bu sefer insanların bana gülmelerine izin vermeyeceğim”. Ayrıca azgın sivrisinekler de kalkışı aceleye getirmek için kötü nedenlerden biridir.
**Kalkıştan hemen sonra, kanadınız hız kazanmak için öne dalar.(yeterince hızlı koşmadıysanız) ve ardından bir kabarma izler. Eğer siz bu kabarmanın başlangıcında frenleri çekerseniz bu sallanma haraketini arttırmış olur ve salınımın üst noktasında kanopiniz Stall olabilir. Bu etki termiklere(veya herhangi bir kaldırıcıya) girerken de göz önünde bulundurulmalıdır.

**Kalkmak için en kötü 10 neden: 10) Yeterince bekledim. 9) Aşağıya yürümek istemiyorum. 8) Açım, üşüdüm. 7)Bu kadar yol geldim. 6) Hava kararmak üzere. 5)Yağmur başlamadan kalkalım. 4) Amanın! Sivrisinekler beni canlı canlı yiyorlar! 3) Akşam yemeğine gecikeceğim. 2) Kalkmassam korkak olduğumu düşünürler 1)Bu tatilimin son günü.

**Ters kalkışta dönerken ayakların yerden kesilmesi. Eğer kanopi tepemize gelir gelmez ayaklarımızın yerden kesilmesi riski var ise, bu meydana gelmeden çabucak dönüşü yapmak iyi olacaktır. Eğer bu hızlı dönüşü yaparken ayaklarınız yerden kesilirse, dönme haraketini durduramayıp döndüğünüz yönde kolonlar çaprazlaşacak ve yüzünüz yamaca dönük şekilde uçmaya başlayacaksınız. Bu benimde başıma geldi ve düzeltmek için çektiğim yanlış fren kanopimin tam yamaca doğru dönmesine sebep olmuştu. Bunu önlemek için, öncelikle dönüşü çok hızlı yapmayın ve/veya arkanızdan tutarak kalkışa yardım edecek tecrübeli birinden yardım isteyin. En önemlisi de ters bir şekilde havalandı iseniz, soğuk kanlı olmak, kanadınızı yamaçtan uzaklaştırmak ve ondan sonra kolonları eski haline döndürmektir. Önünüze dönerken kolonları elinizle tutun ve ileri döndüğünüzde tekrar öteki yana dönmemek için birbirinden ayrı tutun. Kalkmadan önce göğüs kolonunun çok sıkı olmadığını kontrol edin

**Kalkışta kanat kontrolü. Havalanmadan önce kanadınızı kafanızın üstündeyken ters takılmış kolonları, ip atmalarını, kravatları ve düğümlenmeleri iyice kontrol edin. Bir defa uçuşa geçtikten sonra bu durumlardan kurtulamayabilirsiniz. Eğer yeterince rüzgar varsa bir süre sabit kalın ve kanadınızı iyice kontrol edin

**Kanat kafanızın üstündeyken yana yatmaya başladı. Bundan kurtulmak için yukardaki tarafın frenini çekmek, eğer öne doğru çok güçlü bir kuvvet uygulamıyorsanız, sadece diğer tarafında yere yatmasına neden olur. Bu durumda yapılması gereken, kanadın yatan tarafına doğru ilerleyip vücudunuzu kanadın merkezine almaktır

**Kanadı B kolonlarıyla yere indirmek. Yer çalışması yaparken kanadınızı aniden yere indirmeniz gerekirse, frenleri bırakıp B kolonlarını çekin. Bu hareket kanadın yüzeyini azaltıp kanadı frenlerle inderebileceğinizden daha hızlı yere indirir. Unutmayın ki frenleri bırakmadan bunu yapmayı denerseniz, B kolonu ve firar kenarı arasında rüzgar alan bir bölge yaratırsınız. Bu teknik B kolonunun bağlantı noktalarını çok zorladığından her inişinizde bu yöntemi kullanmayın

**kanadı yana kayarak yere indirmek. Kanadınızı kısa bir sürede söndürmenin bir yoluda Kanadın bir tarafına doğru koşarken aynı tarafın freen ipini elinize dolamaktır. Bu kanadı yan çevirecek ve kanadın daha az bir alanı rüzgar alacaktır. Kanat 45 derece den fazla döndükten sonra ters taraftaki kulak kapatacak ve kısa bir süre sonra hücrelerin büyük bir kısmı kapanacaktır.

**Uçuş şartları hakkında senden daha fazla bilgiye sahip bir başka pilotun kalkmasını bekle.
**Zayıf rüzgarda kalkacaksanız en az engel olan koşu yolunu seçin.
**Genellikle termikler düzgün zaman aralıklarında oluşur.
20 dakika kadar rüzgarı izledikten sonra bir sonraki termiğin cıkacağı zamanı tahmin edip, rüzgar artmadan kalkış yapabilirsiniz. Bu sırada her aralıktaki rüzgar hızının değişimini de gözlemelisiniz.

**Kalkış sırasında yüzünüze hafif bir rüzgar gelirken arkanızdaki ağaçların sallandığını görüyorsanız bunun nedenini, rotor bölgesinde olmadığınızdan emin olmak için bulmaya çalışın.

**Kalkış noktasında rüzgar güçlü eserken yer seviesinde hafif bir rüzgar olduğunu aşağıdakilerden öğrendiniz. Bu rüzgarın düşük irtifadan gelmediğini ve uçuş sırasında iyi bir kaldırıcı bölge bulamayacağınızı gösterir. Fazla kaldırmayan bir rüzgarlarda kalkış yapmak için hazır olun

**Bir uçurumdan kalkış yapacaksınız ve kalkışın önündeki sert rüzgar arkanızda bir rotor yaratır. Eğer çok geriden kalkış yapmaya çalışırsanız kaldırıcı bant sizi geriye doğru, rotor bölgesine, atmaya çalışacağı için dikkatli olun. Mümkün olduğunca ilerden kalmaya ve maximum hızda uçmaya çalışın. Eğer uçurumun kenarında durmaya niyetliyseniz, yatay olmayan rüzgar yönü, eğer frenleri yeterince çekmezseniz ileriye ceker, kanadın biraz önünüzde stabil hale geçmesine neden olacağının farkında olun.

**Rüzgar 30 dereceden fazla bir açıyla geliyor ve arazi yapısı nedeniyle (Ağaçların arasından açılmış bir pist veya kayak pisti.) bu şekilde kalkmanız gerekiyorsa kalkıştan hemen sonra rüzgarın geldiği taraftan kapatma yaşayabilirsiniz. En kısa zamanda rüzgara doğru dönün.

**Bacak kolonlarını bağlamayı unuttunuz. Bu nedenle bir kaç insan ölmüştür. Koltukaltlarıyla birkaç dakika çaresizce asılı kaldıktan sonra kendini bırakan insanlar. Eğer sizinde başınıza böyle bir şey gelirse şunları yapın. Kolonları sıkıca tutun. Ağırlığınızı kollarınızla taşıyarak ayaklarınızı yukarı doğru sallayıp, iplerin ve kolonların arkasına çengel gibi geçirin. Bu şekilde baş aşağı dururken ellerinizle oturak kısmını altınıza çekin. Normal oturma pozisyonuna geçmek için öne doğru hafif sallanıp bacak kolonlarınızı bağlayın.Bu tekniği garajınızda deneyebilirsiniz.

**Göğüs kolonunuzu bağlamayı unuttunuz. Benzer bir durum arabalarda kullanılanlara benzer kilit mekanizmasının uçuş sırasında boşalması nedeniyle benim de başıma geldi. İlk şaşkınlıktan sonra tekrar kitlemeye çalışın. Kilitlemek için gerekli güç, oturma pozisyonunuza bağlı olarak ağırlığınızın %25’i kadar olacaktır.

**Hortum. Eğer kanada kuşandıktan sonra bir hortum yaklaştığını fark ederseniz kanadın havalanmasını önlemek için hemen ortasına atlayın. Kalkış için beklerken kanadınıza gereksiz yere uzun süre bağlı kalmayın

**Kalkıştan önce önünüzdeki insaların kalkacağınıza dair uyarın. Onlar sizin kalkışınızı/kalkamayışınızı izlerken siz de önünüzdekilerden birinin kanadını şişirip koşo yolunuzu kapatmasını veya türbülans oluşturmasını önlersiniz
**Yedek kontrolü. Taşıma sırasında yedek tutacağını yerinde tutan velcro iyice sabitlenip, gerektiğinde, yedeğin atılmasını zorlaştırabilir. Kuşama girmeden önce:
1. Tutacağın yerine nasıl bağlandığını kontrol edin.
2. Yedeğin pinlerinin iyice yerleştirilmiş olduğunu kontrol edin.

**Kalkıştan önce tuvaletinizi yapın. dolu bir meshane herhangi bir çarpışma esnasındaçok kolay patlayabilir.

**İplerinizi açmayı kolaylaştırmak için A kolonlarından birini tutup, aynı tarafın fren ipini çekin. Bu genellikle diğer iplerin de açılmasını sağlar. Eğer kuşamınız takla atmadıysa ve kolonlar birbirlerinin içinden geçmediyse A kolonlarından başlayın.

**Herhangi bir nedenle kanadınız karmakarışık bir hal almışsa açmak için şunu yapın: Hücum kenarının ortasından tutup kulaklara doğru açılmalıdır. Kulaktan tutup dışarı doğru çekmeye çalışmak durumu daha da karıştırır.

**Termik geçerken rüzgar artıyor, fakat önünüzdeki ağaç dalları kıpırdamıyorsa, termik bulunduğunuz noktanın gerisinde oluşuyor ve sizin bulunduğunuz bölgedeki havayı çekiyor olabilir. Biraz soğuk bir hava hissedebilirsiniz. Bu kalkmak için iyi bir zaman değildir.

**Her kalkışınızda kulaklar kanadın ortasından önce yükseliyor ve at nalı veya V şeklinde kanadınız yükseliyor. Bunu önlemek için A kolonunu tamamen çekmek yerine A kolonundaki, en dışta kalan ipi hariç, iplerini elinize alarak çekin(eldiven takarak). Bu ilk kanadın ortasını çekmenizi sağlar.

**Kalkışa hazırsınız fakat yağmur başlıyor. Acaba gerçekten bu uçuşu yapmalı mısınız? Bilinki yağmur damlaları büyüdükçe bulutun altındaki çekim daha güçlü olur. Yani eğer damlalar küçükse kaldırıcı çok fazla olmayabilir ama büyüklerse kalkmaktan kaçının.
İniş
**Eğer inişten hemen öncesine kadar minimum çöküş oranında uçuyorsanız şunu bilmelisiniz ki yere yaklaşırken rüzgar gradyanı (rüzgar hızına bağlı olarak) sizi 3-5 metre kala Stall’a sokabilir. Son yaklaşmada bu tehlikeli durumdan sakınmak için daha yüksek bir hava hızı ile uçun.
**Yengeçleme. İnişe hazırlanıyorsunuz ama rüzgar sizin yaklaşmanız ile aynı doğrultuda değil. Bu durumda bir yengecin yan yan yürüyüşüne benzer bir şekilde, gidiş yolunuza belli bir açıda uçmanız gerekir.

**Ufukta yağmur şiddetli bir şekilde yağıyor. (10+ km) İnişe geldiğinizde rüzgar hızının dramatik bir şekilde artmasına hazır olmalısınız. Bu sağanak ile gelen soğuk havanın yere çarptığında dağılması sonucu meydana gelir.

**Rüzgarın fazlaca olduğu bir tarlaya iniş yapacaksınız. Yanyana duran ağaç veya ev kümelerinin, türbülansı, yüksekliklerinin 10 katı uzağa kadar gönderebileceği unutmayın.

**Rüzgar hızı ne kadar fazlaysa, inişte yere konarken o kadar az fren çekmek gerekir.

Top Landing

**Tepeye iniş yaparken, türbülansta daha satbil olduğu ve daha fazla çöküş sağladığı için kulak kapatma alışkanlığınız var. Fakat bu durumda kanadınız öne saldırdığı zaman frenleyebilecek kadar kontrolünüz olduğuna emin misiniz? Önden kapamalara hazır mısınız? Peki bu sırada hızlandırıcıları kullandığınızda önden kapatmalara karşı ne kadar stabiliteniz var.

**son yaklaşmada çok yüksek kaldığınızı fark ettiniz. Aşırı fren alıp, stol noktasına çok yakın uçmayın. Pas geçip tekrar kaldırıcıya girin ve yükselip tekrar deneyin. Rotorda kalma riski olduğundan arkadan yaklaşmalardan kaçının. Bunun yerine yaklaşmanızı yandan yapın ve yere inerken rüzgara doğru dönün. Yerel pilotlara en iyi iniş rotalarını sorun.

**Süzülüş oranını azaltıp inişi kolaylaştırmak için bir teknik. Yaklaşmayı yandan yapın (Varsayalım rüzgarda sağınızdan geliyor.) ve sağ tarafa ağırlık basarken, sol frenle normal iniş rotanızda kalmaya çalışın. Bu süzülüş oranınızı azaltacaktır. İnişten hemen önce sol freni bıraktığınızda kanat rüzgara karşı dönecektir

**Tepeye inmekten daha zor ne vardır ki? Bunun yapmamaya karar vermek. Eğer etrafta güçlü termikler veya türbülans varsa tepeye inişi iki defa düşünün. Bunu yapmak diğerlerinin tepeye indiğini gördüğünüzde daha da zordur, diğerlerinin gazına gelmeyin.

**Tepeye iniş yaparken etraftakileri uyarın. Onlar sizin inişi zevkle zlerken sizde birinin iniş rotanızda kanadını havalandırıp sorun çıkmasını önlersiniz

**Süzülüş oranınızı azaltmak için dik bir şekilde oturabilirsiniz

**Bazı pilotlat inişte Lift/drag performansını azaltmak için frenleriyle küçük pompalar yaparlar. Bu teknikte kısa aralıklarla ( saniyede 1+) iki fren birden çekilir. Bu hareketi kuşların inişinden kopyalayarak yapacaksanız unutmayınki biz kanatlarımızın hücüm kenarını onların yaptığı, havaya göre aldığı yolu arttırmak için, gibi yukarı aşağı hareket ettirirken ileri geri de hareket ettiremeyiz. Önemli olan stola girmemektir. Bu teknik eğer frenleri bıraktığımızda kanadın üstündeki havanın düzgün akışı, frenleri çekerken ki zamandan daha kısa bir zamanda gerçekleşiyorsa, sabit frenle gitmekten daha iyi olabilir. Ama bu şu ana kadar cevapsız kalmıştır. Unutmayınki pompalamak kanadınızın stola. girmesini engellemek.Alternative metodlar ise: S’ler çizmek veya kulak kapatmak.

Thermals

**Güçlü bir termiğe girdiğiniz zaman kanadın altında ileriye doğru gittiğinizi ve yükselmeye başladığınızı hissedersiniz. Bu sırada frenleri yukarı alarak kanadın hız kazanmasını sağlamalısınız. Eğer bu anda bir tarafa doğru sert bir dönüş yapmaya çalışırsanız spine girme riskiniz vardır. Termiğe girdikten sonra hızınızı en fazla minimum çöküş hızına kadar düşürün. Termiğin merkezini bulmak minimum çöküş noktasında uçmaktan daha önemlidir. Termikten çıkarken kanadınız ileri doğru saldıracağından, frenlerle dalışı kontrol etmeye hazır olun.

**(Termiğin merkezini varyo yardımıyla bulmak) Eğer varyo yükseliş hızının arttığının gösteriyorsa dönüşlerinizi biraz daha geniş yapın (Hatta düz bile gidebilirsiniz.) Eğer yükseliş hızınız azalıyorsa termikten çıkmamak için dönüşlerinizi keskinleştirin. Varyonuzun size son birkaç saniyedeki ortalamaları gösterdiği için, verileri değerlendirmek için geç kalmayın.

**Termiğe girdiğinizde kanadın sadece bir tarafı yükselmeye başlarsa, diğer taraftan bir asimetrik kapatma riski vardır. Dıştaki frenin boşaldığını hissettiğinizde bu freni biraz daha çekerek saldıma açısını arttırarak kapatmyı önlemeye çalışın. Normal şartlara döndükten sonra termiğe geri dönün veya uzaklaşın, fakat termiğin yanında dolaşmaya devam etmeyin.

**Termiğin merkez ekseni termiğin yukarı doğru hızı ve rüzgarın şiddetiyle doğru orantılı olarak eğilecektir. Yamacın yakınlarında termik dönerken (yükselirken) yamaca doğru gidilmesi bu nedenle normaldir. Fakat unutmayınki termikten çıktıktan sonra yamaçtan uzaklaşmanız gerekecektir. Bunu yapabilmek için karşıdan gelen rüzgara doğru ilerleyebilmeniz gerekecektir. Bu nedenle yukarı ve yamaca doğru ilerlerken 450 den daha fazla eğilmiş olan termiklere girmeyin.

**Yamaçtan uzaktasınız ve birkaç termiğe girip çıktınız. Termiğe geri dönmek için sağa mı yoksa sola mı dönmeye karar vereceksiniz. Bu durumda daha önce kanadınızın hangi tarafı daha fazla kalktıysa o tarafa doğru dönüş yapın. Bu sizin termiğin merkezine daha yakın geçmenizi sağlar.

**Bir başka pilotla aynı termiğin içinde hemen hemen aynı irtifada ve geniş daireler çizerek dönüyorsunuz. Diğer pilotun çökmeye başladığını farkettiğiniz anda sizinde çökmenizi önlemek için dönüş çapınızı azaltın.

**Rüzgarın sizin gitmenizi istemediği yöne doğru uçmaya çalışın. Termik sanki hayali bir yamaç gibi sizi dışarı doğru itmeye çalışır. Eğer kanadınızın sağ tarafının yükseldiğini hissediyorsanız termiğe girmek için, sağa dönüş yapmaya başlayana kadar, sağ frenizi çekin.

**Yamaca çok yakın termik dönerken, yamaca çarpma riski olduğundan, 8’ler çizmek 3600 lik dönüşlerden daha iyidir.

**Termiğin kanadınızın bir tarafını kaldırmaya başladığını hissederseniz, o tarafın frenini biraz çekin. Eğer kaldırıcının dışına çıktığınızı hissederseniz dönüşünüzü aynı kaldırıcıyı hissedene kadar keskinleştirin. Bu manevrayı doğru olarak yaparsanız termiğin etrafında bir daire çizmiş olursunuz ve terrmiğin çapını ve merkezini tespit edersiniz.

**Eğer içinde olduğunuz termiği kayettiyseniz geniş daireler çizerek onu aramaya devam edin. Bu sırada sizden aşağıda olan pilotların yükseldikleri yerlerdeki termikleri de kullanabilirsiniz. Fakat sizden yukarıdaki pilotların termikleri sizin bulunduğunuz irtifada kullanilamayabilir.

**Termikleri kullanarak yükseldiniz fakat daha sonra termikler bitti ve yavaşça alçalmaya başladınız. Pek çok pilot bu durumda çöküş hızını dikkate almaz. Termal aktivite yaklaşık 15 dakikalık peryotlarda oluşur (Yerine göre 5 veya 30 dakikada olabilir).Eğer termiklerin oluştuğu bölgeyi tespit ettiyseniz, minimum çöküşte uçarak yeni termiklerin oluşmasını o bölgede bekleyin. Bu şekilde yeni termikler oluşmaya başladığında onları yakalama şansınız artar. Böyle durumlarda siz tekrar yükselmeye başladığınızda pek çok pilot iniş yapmış olur

**Eğer aşağıda ağaçların sallandığını görüyorsanız o bölgeden bir termik geçiyordur. Eğer zaten iyi bir termiğin içinde değilseniz o bölgeye gidip termiği arayın. Bir diğer termik göstergesi de havalanan böcekler ve kelebeklerdir. Özellikle yazın çiçeklerin polenleri termikle birlikte yükselir. Eğer aniden burnunuza kötü bir koku gelirse bu kaldırıcı içinde olduğunuzun işaretidir.

**Sakin bir havada uçarken bir den bastırıcıya girdiniz. Bu bastırıcıdan sonra bir kaldırı olabileceğinden hemen geri dönmeyin. Etraftaki kaldırıcıları arayın.

**Güçlü termikler rüzgar için bir engel teşkil eder. Bu gibi bir termikten çıkarken bastırıcıyla birlikte türbülans ta oluşur. Böyle bir durumda rüzgarı karşılayarak çıkmak en iyisidir. Fakat bu kural XC uçuşlarında geçerli değildir.

**Rüzgar termiğin en güçlü olduğu bölgeyi estiği yöne doğru kaydırır. Termiğin yataydaki kesitini rüzgara karşı düşen bir su damlası gibi düşünebilirsiniz. Eğer rüzgarın estiği yöne doğru ilerlerken termiğe girerseniz, rüzgara karşı dönüp termiğin merkezini bulmaya çalışın. Termiğin dağınık olduğu bölgede kalmayın.

**Termiğin kaldırıcısını kalkıştaki rüzgar hızına göre şu şekilde hesaplayabiliriz. Varsayalım:
Termiğin yukarı hızı = 0,9*(kalkıştaki rüzgar hızının değişimi)
Ortalama cöküş hızınız 1,2 m/s (236 fpm)
1 km/h de 0,278 m/s ye (1 mmph=87,9 fpm) eşit olduğuna göreşu sonuca varabiliriz. Rüzgarın hızındaki ilk 4,8 km/h‘lik (3,0 mph) değişimi havada kalmak için yeterli olacaktır. Bu farkın her 4,0 km/h (2,5 mph) fazlası ise 1 m/s’lik (197 fpm) yükselme sağlayacaktır.

**(Gps yardımıyla kaybedilen termiğin bulunması) Eğer oldukça yüksekteyseniz ve termiğinizi kaybettiyseniz onu GPS’inizin yol kayıtlarını kullanarak bulabilirsiniz. Ekranı 200 m ölçeğine getirin ve daha önce daireler çizdiğiniz bölgeyi burada bulup, yeni termiklerin oluşmasını beklediğiniz bölgeye geri dönün.

**Bulut tabanındayken aşağıya doğru olan akımlardan kaçının.

** Ucuz bir termik simülatörü. Boş bir park yerine bir arkadaşınızla gidin. Park yerinin ortasına gidin ve gözlerinizi bağlayın. Arkadaşınız sizin etrafınıza 12 m çapında bir daire çizip merkezini işaretlesin ve sizi dairenin dışına cıkarsın. Daha sonra sizi cizdiği daireye doğru çevirsin ve yüremeye başlayın. Siz dairenin içine girdiğinizde arkadaşınız ıslık çalmaya başlasın ve merkezine yaklaştıkça ıslığın sesini arttırsın (tıpkı bir varyo gibi) Ellerinizle kanadın fren komutlarını taklit etmeye çalışın. Merkezin etrafında daireler çizmeye çalışın. Yavaş ve sakin adımlarla başlayın, daha sonra hızınızı değiştirerek bunu tekrarlayın.

Dynamic (Soaring-Yelken)

**Hızlandırıcınızı kullanıyorsunuz. Fakat gerçekten ihtiyacınız var mı? Kanadınız hızlandırıcıya daha az stabildir. Hızlandırıcıyı kullanırken meydana gelen bir kapatmada kanadınız normalden çok daha aşırı tepkiler verecektir. Daha ayrıntılı bilgi için kanadınızın DHV test raporuna bakın. Hızlandırıcıyı kullanmak kapatmaların daha kolay olmasına da neden olur. Bunun olduğunu bir kaç defa gördüm. Hızlandırıcınızı aşamalı bir şekilde kullanın.Kapatmalara karşı daha çabuk tepki verebilmek için frenleri biraz gergin tutun. Kapanmaları görmek için hücum kenarına bakın ve kanadın stabil kalmasını sağlayın.

**Rügarın yana kaçışları en az olacağından yamacın rüzgarı en dik karşılayan kısmının önünde uçun.
**Venturi etkisi. Venturi etkisi dağların rüzgarı karşılayan taraflarındaki bir boşlukta oluşur. Bunun en tipik örneği iki zirve arasındaki oluşumdur. Bu bölgede rüzgarın yatay hızı artar ve kaldırıcı ortadan kalkar. Bu bölgeyi geçerken yamaçtan ileriye açılmalı ve bölgeyi geçtikten sonra tekrar yamaca yaklaşılmallıdır. Bu bölgeyi bir çekim bölgesi gibi düşünebilirsiniz.

**Geriye sürüklenme. Rüzgar şiddetini arttırdı ve geriye doğru sürüklenmeye başladınız. Rüzgarı karşılayıp mümkün olan en aerodinamik şekli alın. Eğer türbülans yoksa hızlandırıcınızı kullanın. Eğer hızlandırıcınız yoksa A kolonlarına bastırarak biraz hız kazanabilirsiniz.Rüzgarın azalmasını umun ve arkanızda acil iniş bölgeleri arayın (rüzgar alamayan bölgelerden kaçının.). Geriye sürüklenmeye başladığınız zaman iniş yapın Eğer yamacın kenarına yakınsanız açık ve güvenli bir alana doğru ilerleyin. Yamacın arkasına gidiyorsanız unutmayın ki hava canınızı yakmaz ama kayalar acıtır. Olabildiğince yükselmeye çalışın.

**Eğer yamaca çok yakın uçuyorsasnız (15 metre veya daha az) yerdeki çıkıntıların yaratacağı türbülanstan kaçının. Her an yamaçtan açılmak için kullanacağınız freni biraz gergin tutun ve manevra yapabileceğiniz bir hızda uçun (Minimum çöküş hızından fazla.)

**Kaldırıcı bandın derinliği rüzgarın hızıyla doğru orantılıdır. Sakin bir rüzgarda sadece yamaca çok yakınken yeterli kaldırıcı yakalayabilirsiniz. Rüzgar güçlendikçe yamaçtan açılsanız da kaldırıcı bandın içinde yeterli kaldırıcı yakalayabilirsiniz

**Yamacın kenarlarında rüzgar yamacın üstünden geçerek kaldırıcı oluşturacağına yanlardan kaçacaktır. Bu az kaldıran bölgelerden kaçının.

**Dynamic şartlarda uçuyorsunuz ve bir tarafa giderken ki yer hızınız diğer tarafa giderkenkinden farklı. Bu rüzgarın biraz yan geldiğini gösterir. İniş noktasına en fazla irtifayla gidebilmek için: Kaldırıcıdan en düşük yer hızıyla gittiğiniz yöne gittikten sonra çıkın. Bu şekilde Rüzgarın yandan gelen rüzgar vektörü yamaçtan ayrılmanıza yardım edecek ve rüzgarı arkanıza almanızı sağlayacaktır.

**Bir süreden beri yelken uçuşu yapıyorsunuz ve artık daha az dönüş yaptığınızı ve dönüşlerde daha az döndüğünüzü fark ettiniz. Bu rüzgarın hızının arttığını gösterir. Yere inmek için kendiniz karar verin, diğerlerinin hala uçmasına bakmayın.

**Rüzgar bütün gün 20 km/s den fazla esti ve güneş bütün öğleden sonra gökyüzündeydi. Genelde rüzgar gün batımından 2 saat önce hızını azaltır, ve bu sırada yerin ısısı yamacın önünde yeterli kaldırıcı yaratacaktır. Magic lift’e hoş geldiniz.

Alıntıdır.
Hobi olarak herkes yamaç paraşütü yapabilir ama pilot olup uçmak isteyen birisi her zaman daha çok teorik bilgiye ihtiyaç duyar. Teoriğini geliştiremeyen "pilot" asla pilot olamaz.
Kullanıcı avatarı
maninsky
Eğitmen
 
Mesajlar: 449
Kayıt: Sal Ara 06, 2005 4:21 pm
Ad-Soyad: TUNAHAN DEMİRCİ

Re: Yamaçparaşütü için tavsiyeler

Mesajgönderen 3333feet tarih Prş Mar 14, 2013 7:27 pm

Tunahan teşekkürler dostum.
3333feet
 
Mesajlar: 4
Kayıt: Cum Oca 18, 2013 8:04 pm
Ad-Soyad: Cem AYDIN


Dön Uçuş Tekniği

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir

cron